Долаємо стереотипи онлайн і офлайн. Дві суботні події в одному описі + бонус

Суботній день може бути лінивим і відпочинковим, а може – насиченим і корисним, але від того не менш приємним. Мандрівний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA вже всьоме їде до нашого міста, а з ним і правоосвітні заходи для громади Кременчука. У Просторі ідей 4 листопада було присвячене навчанню: зранку відбувся тренінг з протидії мові ненависті онлайн, а потім – вечір знайомства з ромською культурою та майстер-клас з ліногравюри.

img_1411    img_1296

Учасники й учасниці тренінгу обмінялися власним розумінням hate speech (мови ненависті) та познайомилися з підходами Ради Європи і європейським рухом проти мови ненависті в Інтернеті. Випробували онлайн-ресурс для проведення квестів і вікторин Actionbound, частину завдань виконавши за допомогою гаджетів. Пробували відшукати різницю між мовою ненависті й просто обрАзами. Обговорювали вигадані й реальні ситуації й відкривали для себе, як багато порушень прав людини відбувається в Інтернеті та в нашому повсякденному житті. Особливо шокували розповіді про шкільні порядки та звичаї. Виявляється, у школах порушують право на приватність і на захист персональних даних; дискримінують учнів та учениць за походженням і статтю; заохочують сексизм і об’єктивацію; зневажають приватну власність та відмовляють у свободі думки й віросповідання. Звичайно, не всі й не завжди, Але якщо так багато реальних історій згадалося за такий короткий час, то ситуація з правами людини в школі дійсно загрозлива. А значить, варто вчити і вчитися розуміти й відстоювати права людини.

Насичену дискусію викликало обговорення публікації з “Української правди”, де протидія мові ненависті подається як обмеження свободи слова і табу на власну думку. Розв’язування ситуацій зіткнення з використанням мови ненависті примусило задуматися про власні дії й учинки.

img_1301    img_1329

Серед вражень та висновків з тренінгу – визнання необхідності контролювати власні емоції та слова, вчитися спілкуватися та переконувати людей у доцільності чи недоцільності певних дій, особливо у кіберпросторі, ставати більш чутливими та обізнаними, працювати над собою.

img_1336

Невелика перерва – і Простір ідей зустрічав уже нових гостей. Напередодні Міжнародного Дня ромської мови молоді активісти з Кременчука та Києва розповіли гостям ПІ про писемність, культуру та мовні групи ромського народу.

img_1349 img_1356 img_1363 img_1364

Володимир Яковенко провів маленький майстер-клас з ромської мови, навчивши гостей вітатися, представлятися, дякувати та освідчуватися по-ромськи. Тетяна Сторожко проаналізувала екзо- та ендоетноніми ромського народу, те, як пишуть про ромів українські ЗМІ та відкрила таємницю, який термін коректніший: роми чи цигани?

Гості відповіли на безліч запитань від присутніх:

– Чи правда, що в ромів існує кастовий поділ?

– Чи правда, що всю роботу виконують ромські жінки, а чоловіки лише спостерігають?

– Хто має утримувати ромську сім’ю?

– Хто такі циганські барони?

– Кого роми називають гаджо? Чи це образа?

– Чому ромам не можна копати землю лопатою, а лише ножем?

– Чому роми намагаються одружуватися лише з людьми своєї національності?

– Чи існує ромська писемність?

– Чи мріють роми про власну державу?

– Чи правда, що роми не цікавляться освітою?

Розмова сама собою вийшла на стереотипи. Адже саме вони були джерелом багатьох питань. Звідки вони виникають? – Через брак інформації “з перших рук” доводиться компенсувати її тією, що доступна кожному. Таким чином, люди беруть знання про ромські традиції та особливості з кіно, повідомлень у ЗМІ та літератури, часто не переймаючись перевіркою правдивості та актуальності інформації. Отож стереотипи переростають в упередження, накопичуються взаємні образи та претензії, а діалог та порозуміння стають неможливими. А, повертаючись до вищезгаданих питань, можна сказати, що відповідь у більшості випадків: “Ні, неправда. Але…” 🙂

Приємно, що аудиторія щиро цікавилася розповідями гостей; їх запрошували приходити й приїжджати ще, розпитували й розповідали про власний досвід спілкування. Тож, сподіваємося, будуть нові зустрічі й нові цікаві відкриття.

img_1377 img_1382 img_1384 img_1393

Остання частина дня була найбільш інтерактивною й захоплюючою. Наталя Томенко розповіла трохи про ромське мистецтво та провела майстер-клас з ліногравюри. Хоч творчі здібності та вміння присутніх були дуже різними, задоволення та натхнення всі отримали сповна.

З собою додому взяли приємні спогади, нові слова по-ромськи, а ще сувеніри: власноруч зроблені відтиски колективно виготовленої ліногравюри. Це було символічно: після розмов про стереотипи робити стереотипні зображення. Але навіть готові відбитки на папері вийшли різними, то невже ми не зможемо змінити стереотипи у власних головах?

Дуже вдячні всім, хто провів суботу разом з нами і вже чекаємо нових зустрічей!

img_1438 img_1447

Бонус:

Короткий ромсько-український словничок

Аме рома – Ми – роми

Бахт – щастя

Зор – сила

Састіпе – здоров’я

Шукар девес! Тавес бахтале! – Всім вітання! (приблизний переклад)

Сар тут тхарен? Ман тхаре… – Як тебе звуть? Мене звати…

Ме тут камав! – Я тебе люблю!

Наіс! – Дякую!

Девлеса! – З богом! (традиційне прощання)

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.